Er is zoveel wat mooi is in deze fijne en soms ook ontroerende voorstelling, foto: Het Houten Huis
5

Als het anders loopt - Het Houten Huis / Club Guy en Roni / Plan D

Barstens vol levenskracht

9 januari 2023

15 april 2023

Liefdevol. Deze voorstelling is zo ontzettend liefdevol. En daarmee ook ijzersterk. We zien patiënten in een wachtkamer-achtige ruimte in een ziekenhuis worstelen met hun situatie, maar allemaal zijn ze positief ingesteld en stelen je hart.

De gebreken van de diverse personages voeren niet de boventoon in het verhaal, de omgang daar mee wel en dat  geeft de voorstelling des te meer zeggingskracht, ook omdat goedkoop sentiment geen kans krijgt. Zoals altijd bij Het Houten Huis is de verbeelding uiterst fraai en ook nog eens zeer effectief.

We zien onder meer een zorgzame vader met een zoon die het syndroom van Down heeft, een jonge vrouw in bed die terminaal blijkt, een jongen zonder benen en een jong stel dat een kind verwacht. Daaromheen cirkelt verplegend personeel en hoog in het decor zetelt een loketmedewerker. We zien alleen zijn armen en onverstaanbaar pratend vormt dit een sterke verbeelding van de bureaucratie in de zorg die ook hier velen tot wanhoop drijft.

Het decor van Marlies Schot en Douwe Hibma die ook imponeerde met Ik eeh Ik is van grote schoonheid en blijkt ook praktische trucs te herbergen. Het beweegt, vormt afgesloten ruimtes, maar swingt ook als een accordeon precies op het moment dat de altijd schitterende Radek Fedyk prachtige melancholieke tonen ontlokt aan zijn trekzak. Fedyk speelt ook gitaar en gelukkig ook trompet in deze voorstelling. Zijn ietwat hese blaasgeluid is altijd herkenbaar. Mooi is dat de muzikant zelf niet zichtbaar is, maar zijn bespeelde instrumenten wel. Een heel fraai effect.

Ach er is zoveel wat mooi is in deze voorstelling. Andreas Denk wekt meelij op als de vader van de Down-jongen die door Johannes de Jong even mooi als kwetsbaar gespeeld wordt. Ze gaan zoals velen hier van het kastje naar de muur. Thomas Schellens is de man zonder benen die bjj de fysiotherapeut zijn stinkende best doet en uiteindelijk slaagt. Dat hij ondanks de tergende bureaucratie wellevend blijft is uiterst sterk. Aan het einde is er een prachtig gezongen lied van Sanam Tahmasebi. Regisseur Elien van den Hoek, maar ook alle andere medemakers van deze voorstelling kunnen niet genoeg geprezen worden voor de delicate balans in deze grote productie. Beperkingen? Zeker. Zielig? Nergens! Het is deze grondhouding die de personages in Als het anders loopt zo’n ontzettend fijne en ontroerende ervaring maken. Deze voorstelling maakt zware onderwerpen licht en barst van de levenskracht. Wauw!