Small Town Boy is rauw, puur, kwetsbaar en humoristisch; foto: Sanne Peper
4

Small Town Boy - Toneelgroep Oostpool en Internationaal Theater Amsterdam.

Baanbrekend en oprecht

24 juli in Stadsschouwburg Amsterdam.

3 augustus.

Indringend, grensverleggend theater over de positie van homo’s in onze hetero-normatieve maatschappij, dat is Small Town Boy. Toneelgroep Oostpool en Internationaal Theater Amsterdam brengen tijdens Amsterdam Pride het internationaal succesvolle toneelstuk van Falk Richter in een Nederlandse bewerking, in dezelfde persoonlijke, fragmentarische stijl als Allemaal Mensen.

Op het toneel vier gretige jonge acteurs, één actrice, en countertenor Benjamin Abel Meirhaeghe, die gedurende de voorstelling op indrukwekkende wijze een aantal nummers zingt. Hieronder natuurlijk ook Small Town Boy, de hit  van Bronski Beat, over een homoseksuele jongen die vanuit zijn geboortedorp naar de grote stad vlucht.

De vijf performers staan soms als zichzelf op het podium, en soms spelen ze een fictief personage. Verschillende filmscènes rondom homoseksualiteit worden nagespeeld. Hierbij wordt zo vloeiend gewisseld van fictief persoon naar realiteit, dat geregeld niet duidelijk is of het een persoonlijk, waargebeurd verhaal is of verzonnen. Daarnaast halen de acteurs persoonlijke herinneringen op. Alle spelers zijn van hoog niveau, maar Rick Paul van Mulligen en Florian Myjer zijn het meest opvallend. Myjer vooral door het over de top acteren waar altijd een eigen, bijzondere persoonlijkheid doorheen schijnt, en Van Mulligen schittert in zijn rede tegen Mark Rutte en Poetins homovijandigheid, die recht uit zijn hart komt.

Alle clichés rondom homoseksualiteit en de LHBTIQ-gemeenschap worden in de voorstelling aangehaald en waar mogelijk omvergeworpen en geprobeerd wordt ‘homoseks’ uit de taboesfeer te halen. Over niets wordt preuts gedaan. De voorstelling is rauw, puur, kwetsbaar, geregeld humoristisch en stemt tot nadenken. Want zijn wij nu echt zo nobel als we ‘tolerant’ zijn tegenover homo’s en ze accepteren, of impliceert dat juist dat ze dus nog steeds geen volledig deel van de samenleving zijn?