Bluebeard - Holland Opera & Dox
Avontuurlijk spektakel in grootse popopera
Gezien op:
Te zien t/m:
Met een stevige driemansband en verrassend leuke citaten uit het repertoire van Meat Loaf en Queen is Bluebeard een spannende popopera met klassieke elementen. Het typeert Holland Opera dat eigenzinnigheid altijd weet te combineren met voorstellingen die een breed publiek kunnen aanspreken zonder concessies te doen aan artistieke ambitie.
De opera van Bartok die slechts sporadisch wordt opgevoerd inspireerde Holland Opera tot een originele interpretatie. Regisseur Joke Hoolboom schreef het libretto met een tekst van Imme Dros als basis en Chiel Meijering componeerde de muziek. Meijering is klassiek geschoold maar laat graag invloeden uit pop en rockmuziek toe in zijn eigentijdse werk. In Bluebeard resulteert dat niet alleen in smaakvol leentjebuur bij songs als Paradise by the dashboard light en Somebody to love, maar ook doen sommige loopjes denken aan Quadrophenia van The Who. De band met gitaar, bas en drums rockt er stevig op los, maar we horen ook de vooraf opgenomen strijkers van het Carthago Consort.
De opera kent slechts twee hoofdrollen. Bluebeard (Niek Idelenburg) en Judith (Elisabeth Hetherington), zijn achtste vrouw. Die eerste zeven zijn vermoord, waar Judith pas achter komt als Bluebeard opeens, voor de huwelijksnacht notabene, op reis moet. Judith gaat dan op dwaaltocht door Bluebeards kasteel en komt in de verboden kamer tot die huiveringwekkende ontdekking. Dat kasteel is een geweldige creatie van Douwe Hibma die een reusachtige draaiende installatie maakte met maar liefst 35 deuren. Het effectieve lichtplan van Yuri Schreuders benadrukt op fraaie wijze het indrukwekkende decor dat prachtig past in de ook al zo imposante gigantische ruimte van de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
Er is veel te zien Bluebeard. Aantrekkelijk zijn de dode vrouwen, verbeeld door danseressen van DOX in een flitsende choreografie van Melvin Fraenk. Tenorzanger Niek Idelenburg is in goede vorm in zijn rol als Bluebeard. Met groot gemak wisselt hij pure popmelodieën af met meer klassiek georiënteerde passages. Als seriemoordenaar had hij wel iets gevaarlijker gemogen. De winnaar van de Nederlandse Muziekprijs heeft een vuurrood kapsel en kreeg daardoor een wat punky uiterlijk mee dat wel enigszins contrasteert met haar aanvankelijk onderdanige rol. Maar in de apotheose krijgt de rol van Judith fraaie nuances. Dat moet je vooral zelf gaan zien in dit avontuurlijke spektakel.
Holland Opera maakt al jarenlang opera’s voor de jeugd en eens per jaar een grote locatievoorstelling. Kenmerkend is hun vernieuwende karakter. Klassiekers worden grondig bewerkt maar vooral munt het gezelschap uit in originele eigen producties die helemaal nieuw gemaakt zijn. Holland Opera kwam voort uit Xynix en heeft met de fraaie Veerensmederij in Amersfoort sinds 2010 een prachtig eigen theater, het eerste jeugdoperahuis in Europa. De kwaliteit van hun werk is zeer constant en dat is een enorme verdienste. Het is dan ook uitermate betreurenswaardig dat het Fonds Podiumkunsten binnenkort geen subsidie meer kan toekennen aan dit sprankelende gezelschap dat een werkelijk unieke signatuur heeft. Hopelijk slagen zij er in deze enorme tegenslag te overleven.