Keizer van Sarah Sluimer
3

Boekbespreking: Keizer van Sarah Sluimer

Afrekening met Ivo van Hove

Waarom moest de auteur van Keizer afrekenen met Ivo van Hove? Dat is de vraag die vooral blijft hangen na het lezen van de debuutroman van Sarah Sluimer. Het is onmogelijk om in de hoofdpersoon niet Van Hove te herkennen. Zelfs de contouren van acteurs als Halina Reijn tekenen zich af in het vlot geschreven Keizer.

Keizer van Sarah SluimerDe roman verhaalt over Leo Landrauff, de beste regisseur van Nederland die zijn gezelschap perfect gedrild heeft en in New York al enig succes geniet maar een klapper kan maken als hij de schatrijke schilder Victor ontmoet. Die wil hem zijn appartement geven als Leo een stuk regisseert over Victors leven, geschreven door diens zoon. Leo gaat in op deze deal en dat wordt zijn ondergang. Zijn vriend Bob die hem altijd kritiekloos bewierookte, keert zich van hem af en zegt hem: 'Ik heb je nooit de allerbeste kunstenaar gevonden, maar ik hield van de kunstenaar die jij dacht te zijn'. Het personage Leo wordt uitermate onsympathiek beschreven. Hij is zeer arrogant, zelfingenomen, berekenend, opportunistisch en behandelt Bob als oud vuil.

Van Hove heeft inmiddels een popsterrenstatus, maar is niet overal geliefd. Zo noemde Pierre Bokma hem steevast Iglo van Hove. Maar de kritiek op zijn persoon nam sterk af, naarmate zijn succes toenam. Het feit dat auteur Sluimer in 2011 en 2012 korte tijd assistent dramaturg was bij Toneelgroep Amsterdam, maakt het lastig om niet te denken dat zij nog een rekening open had staan. Maar Keizer is wel een boeiend verhaal dat leest als een trein. De belangrijkste merite van deze roman is evenwel dat het een boeiend inzicht geeft in de dagelijkse handel en wandel van een regisseur van een groot gezelschap.

Sarah Sluimer - Keizer, 224 pagina's, uitgeverij Lebowski