Collectief Blauwdruk  verrast opnieuw met Recht op de hemel, foto: Michiel Landeweerd

VERSLAG THEATERFESTIVAL KARAVAAN – DEEL 3.

Theaterfestival Karavaan speelde zich afgelopen tien dagen af in Alkmaar en omgeving met theater op locatie op prachtige plekken: van een natuurbegraafplaats tot een taxi.

Na vijf verschillende dagen op een van de leukste theaterfestivals van Nederland zijn er nog genoeg voorstellingen die ik had willen zien, een groot compliment voor de programmering van Karavaan. Het festival laat altijd veel jonge theatermakers zien, maar ook worden bezoekers aangenaam en slim verleid tot theaterbezoek door fraaie locaties of een hapje en een drankje, soms zelfs een complete maaltijd of een fietstocht door de ommelanden van het sfeerrijke Alkmaar. Mijn omzwervingen op Karavaan brachten me onder meer naar ZuidSchermer, Stompetoren, Heiloo, Castricum en Geestmerambacht. Veel producties (zie onze eerdere verslagen) gaan over het boerenbedrijf, de klimaatcrisis of over ons voedsel. Karavaan heeft zich daarmee sterk geprofileerd in de afgelopen jaren en verdient ook bezoekers die niet direct uit de omgeving van Alkmaar komen. Met veel inventiviteit, de goed doordachte programmering en de perfecte organisatie doet het festival bepaald niet onder voor het al jarenlang, overigens terecht, bewierookte Boulevard in Den Bosch.

Collectief Blauwdruk bestaat uit drie acteurs, Tijn Panis, Bram Walter en Romijn Scholten die vorig jaar verrasten met een bewerking van Gijsbrecht van Amstel. Met hun nieuwe voorstelling Recht op de Hemel, geïnspireerd op Lucifer van Vondel, maken ze opnieuw indruk. Het stuk wordt bevolkt door drie gevallen engelen die zich elk op hun eigen manier willen verhouden tot de mens. Het is goed voor prachtig toneel met creatieve teksten in een komische mix van archaïsch taalgebruik, doorspekt met Engels en hippe uitdrukkingen dat mooi gespeeld wordt. Collectief Blauwdruk is origineel en sprankelend. Hou ze in de gaten. Karavaan en het Amsterdamse Boslabtheater zijn een meerjarige samenwerking met hen aangegaan.

DashboardDe voorstellingen op Karavaan hebben vaak een onontkoombare urgentie wat vooral ook blijkt uit Dashboard, een coproductie van Dieheleding, Dox en Theater Utrecht. Als ik samen met een andere passagier plaatsneem in een taxibusje gaat de jonge man voorin meteen tegen ons praten. Hij doet dat op een indringende soms maniakale wijze. Zijn woorden komen vaak als een mitrailleurvuur op ons af. In een half uur, rijdend door Alkmaar, begrijpen we dat deze jongen als klein kind zijn vader verloor, een jeugdtrauma wat verklaart waarom hij zich zo onaangepast gedraagt. Het is een overrompelende acteerprestatie van Steven Ivo. Plots is hij -om een goede reden die ik niet wil verklappen- uitgestapt. Ik ben er nog lange tijd stil van.

Op Karavaan is ook jeugdtheater te zien, niet alleen in het kleine, maar sfeervolle Victoriepark, maar ook in Heiloo, waar KØT speelt van De Leedbewakers, samen met Jakop Ahlbom Company en Toneelschap Beumer & Drost. We zien drie grensbewakers voor een lullig kantoortje naast een slagboom die al jaren niet meer gebruikt wordt. KØT is een klein uurtje slapstick met een snufje horror van de bovenste plank waarin vooral de timing van de acteurs en de komische geluidseffecten veel indruk maken. Net als na een tijdje begint het gebrek aan een verhaal begint te wringen pakken de drie je weer in met onnavolgbare acts.

**** Dashboard – Dieheleding /Dox /Theater Utrecht, nog te zien t/m 19 september op Zeeland Nazomerfestival en Festival  Tweetakt.
***KØT - De Leedbewakers, Jakop Ahlbom Company, Toneelschap Beumer & Drost
**** Collectief Blauwdruk - Recht op de Hemel


 

Meer weten

Genre: