Toneeltoekomst

Bij de bekendmaking van de Top 100 van populairste toneelstukken, betoogde Hans Croiset dat taal verdwijnt uit de samenleving omdat beeld inmiddels de belangrijkste informatiedrager is. Als dat zo is, hoe ziet de toekomst van toneel er dan uit? De dominantie van beeld is evident, maar voor nuances blijft het woord onmisbaar. En is het niet opmerkelijk dat jonge theaterkunstenaars zich in de laatste jaren weer meer dan ooit richten op tekst?

Olivier Diepenhorst is dertig en regisseerde Racine en Norén. De nog jongere Nina Spijkers gaat Schiller ensceneren. Jonge toneelauteurs schrijven tegen de  klippen op. Rik van den Bos schreef al twintig stukken onder meer voor het Ro Theater. Willem de Vlam, recent succesvol met De Vriend NV, is bezig aan een vijfluik over hedendaagse ondeugden. Een andere veelschrijver, Jibbe Willems, werkt voor het keurige Nationale Toneel, maar ook voor een jong hip regietalent als Davy Pieters. Dit is slechts een greep. Al deze jonge kunstenaars zoeken elkaar op om hun vak te ontwikkelen, bijvoorbeeld op avonden van De Tekstsmederij. Dat is een clubje dat jonge schrijvers ondersteunt en in contact brengt met spelers en regisseurs. U kunt daar overigens bij zijn, de eerstvolgende bijeenkomst is op 29 april in Theater Bellevue in Amsterdam met Nathan Vecht en Don Duyns.

Onlangs sprak ik Han Kerckhoffs over Oom Wanja. De oude rot werkt daarin met veel jonge acteurs zoals Naomi Velissariou en was ontroerd door hun inzet om van Tsjechov iets moois te maken. Tijdens Festival Cement zag ik -eindelijk- Toneeltoekomst waarin regisseur Daria Bukvić met drie acteurs indringende vluchtelingenverhalen vertelt. De vier zijn allen 26 jaar oud en imponeerden met zelf geschreven, intelligent theater. Nobody Home was overal uitverkocht en wordt hernomen na de zomer.

De terreur van beeld kan gekmakend zijn en inderdaad is video niet meer weg te denken in het theater. Maar dat laat onverlet dat teksttoneel enorm leeft bij jonge kunstenaars. Wat een geruststellende gedachte. 

Dit is de openingsscène van Scènes nr 2, 3e jaargang. Vandaag verschenen. Prettige Paas.

Jos Schuring, hoofdredacteur

 

Meer weten

Genre: