samura ro theater

Jack Wouterse in visueel aantrekkelijk Samurai

Het meest bijzondere aan Samurai is dat deze voorstelling met Jack Wouterse een eigenzinnige mix is tussen toneel en mime. Yahya  Gaier, een talentvolle mimer die zich ook ontwikkelde als tekstacteur, regisseerde bekwaam en zorgt met subtiele effecten voor de nodige spanning.

samura ro theaterDat Jack Wouterse kolossaal is weten we inmiddels wel. Jammer dus dat het woordeloze begin van Samurai dan toch weer dat enorme lijf centraal stelt. Die valse start wordt snel goedgemaakt  door fraaie en grappige visuele vondsten. Zo worstelt Wouterse met zijn vinger in een gat in de muur waardoor hij ook de nodige problemen heeft bij het aankleden, nadat zijn wekker te laat is afgegaan.

Als Wouterse na een minuut of tien eindelijk gaat praten, heeft hij meteen onze volle aandacht. Langzaamaan ontrolt zicht het verhaal van de plichtgetrouwe portier die ten onder gaat aan zijn arbeidsethos.

Dat Samurai dramatisch afloopt, kan de toeschouwer al weten zodra Wouterse spreekt. ‘Ik heb gefaald,’ is zijn eerste zin. Het verhaal draait vooral om moraal en conformisme.
Samurai is wederom een toneelstuk van Dea Loher, de Duitse schrijfster die dankzij de het Ro Theater inmiddels in Nederland bij toneelliefhebbers een zekere bekendheid geniet. De tekst bevat mooie zinnen, maar is niet zo schokkend als Onschuld destijds. Opnieuw is  het gewone leven van de gewone man het middelpunt van Lohers vertelling. 
Het Ro Theater speelt sinds kort louter nieuwe toneeltekst teksten en verdient daarmee een groot compliment in een tijd waarin veel anderen met  bekend werk dingen naar de gunst van het publiek. Dat Samurai een visueel aantrekkelijke uitwerking krijgt, is de verdienste van Yahya  Gaier die hiermee zijn regiedebuut maakt en als effectveroorzaker niet erg zichtbaar maar wel erg aanwezig is.

*** Samurai - Ro Theater, gezien op Oerol op 15 juni.

Tekst: Jos Schuring, foto: Leo van Velzen

 

Meer weten

Genre: