Geen Nieuw Amsterdam, wel gepimpte Soldaat van Oranje
Als aan het slot koningin Wilhelmina aan Erik Hazelhof Roelzema vraagt of ze niet gefaald heeft als oorlogskoningin, antwoordt deze dat de joden zich te weinig gesteund hebben gevoeld. Het is de meest opvallende ingreep in deze vernieuwde versie van de meest succesvolle musical ooit in Nederland.
De enscenering met draaiend stoelenplan, de immens grote projecties, de openingen in het decor en de goede maar soms wel erg pompeuze muziek zorgen voor spektakel, maar het verhaal blijft ook relevant. De aanpassingen van scriptschrijver Edwin de Vries maken de productie iets meer eigentijds. Ook kondigde de producent aan dat er kleur in de cast zou komen. Maar dat is tot nu toe helaas beperkt gebleven tot Sabri Saad El Hamus die samen met Tijn Docter de rol van Van 't Sant, de persoonlijk adjudant van Wilhelmina ,deelt. Wat zou het mooi geweest zijn als ook voor hoofdrolspeler Erik Hazelhof Roelzema een acteur van kleur gecast was.
Producent Fred Boot werkte jarenlang aan een opvolger van zijn megahit. Dat zou Nieuw Amsterdam – De Musical worden over Nederlanders in New York in de 17de eeuw. De Vries schreef ook hiervoor een script samen met Frans van Deursen en beoogd regisseur Theu Boermans. Maar pas deze week werd duidelijk dat die productie er niet gaat komen. ‘Financieel onhaalbaar’, aldus Boot van de week.
Soldaat van Oranje stopte in juli en is sinds zondag wederom te zien in de nieuwe versie die dus grotendeels hetzelfde bleef. Niet verwonderlijk natuurlijk, want het was en is een sublieme productie. Jammer van de beperkte verkleuring. Deze vernieuwing is vooral slimme marketing.