Denkend aan Matthijs Rümke: hij had beter verdiend

Een uiterst bevlogen theatermaker is heen gegaan. Twee jaar geleden op Festival Boulevard sprak ik hem voor het laatst. Hij had toen net de eerste operaties achter de rug. De kanker leek weg. 'Het gaat goed met me' riep hij voordat ik het had kunnen vragen. De opleving was van korte duur.

In 2005 heb ik een tijdje als interim hoofd marketing gewerkt bij Het Zuidelijk Toneel waar Matthijs toen alleen maar nieuwe Nederlandse teksten wilde ensceneren. Tegelijk bood hij aan de toen nog jonge en talentvolle Olivier Provily ruimte om zijn beeldende, zeer eigenzinnige voorstellingen te maken, ook in de grote zaal. Beide keuzes moest Rümke wegens gebrek aan succes snel bijstellen.

Daarna kwamen de toneelspektakels met cabaretiers. Rümke is er veel om bekritiseerd en acteur Bert Luppes ging om die reden weg bij het Zuidelijk. Maar Rümke brak wel met conventies zoals hij eerder zo succesvol deed met zijn grootste artistiek triomf, De Driestuiveropera die hij bij het Noord Nederlands Toneel maakte met Carice van Houten en De Ploeg. De grote verkiezingsshow met Philip Freriks was misschien niet in alle opzichten geslaagd, maar wel een spannende voorstelling én een noviteit in de grote zaal.

Hij maakte verder bij Het Zuidelijk een fraaie Oblomow met Carel Alphenaar op cello en een fantastische bewerking van Mahagonny Songspiel van Brecht en een weergaloze To be or not to be met onder meer Ellen ten Damme en Raoul Heertje. Zijn Peer Gynt op het Boulevard Festival van 2012 met Xander van Vledder en Han Kerckhoffs --met prachtige massascènes en een ingenieus toneelbeeld- staat nog vers in mijn geheugen. Vorig jaar nog initieerde hij een avond met negen kleine voorstellingen in Tilburg. Een hoogst gevarieerde en geslaagde poging tot weer iets nieuws waarbij hij de schouwburg bespeelde als een locatie. Een zeer succesvol uitstapje was de geweldige Richard III met Gijs Scholten van Aschat bij Orkater. 

Veel van Rümkes voorstellingen van de laatste jaren zijn door de critici matig of zelfs ronduit zuur ontvangen. Het heeft me altijd zeer gestoord. Hij had beter verdiend.

Rust zacht Matthijs. Ik weet zeker dat je daar boven net zoveel mensen enthousiast maakt voor avontuur als je in je aardse bestaan gedaan hebt.
 

Tekst: Jos Schuring, foto: Het Zuidelijk Toneel

Meer weten

Genre: