Jeroen De Man regisseert Skylight bij Oostpool
Vanwege de pandemie maakt Jeroen De Man zijn nieuwste voorstelling bij Oostpool, Skylight van David Hare, met twee verschillende bezettingen. ‘Dat is best een puzzel, maar het is ook interessant en zo kunnen we altijd spelen.’
Kern van Skylight is volgens De Man de moed om je eigen principes te volgen. ‘Tom had een geheime affaire met Eva met wie hij samenwerkte in één van haar succesvolle gastronomische restaurants. Tom vond een verhouding waar niemand van wist, de enige echte pure liefde. Als het uit zou komen zou hij direct de relatie beëindigen wat dus ook gebeurt. Tom wordt dan leraar in een achterstandswijk. Eva is volgens haar dochter Renée een kreng. Maar zij is ook een gepassioneerde vrouw met veel energie. Renée bezoekt Tom drie jaar later om verhaal te halen bij Tom die zij als haar grote broer beschouwde. Zij had geen moeite met de affaire en haar moeder was destijds ook niet de bitch die ze later werd. Als Eva later die avond ook nog langs komt, bloeit de relatie tussen Eva en Tom weer op.’ De tegenstelling tussen Eva’s wereld van glamour en geld en Toms idealen zijn goed voor scherpe dialogen.
Genderwisseling
Toen hij Skylight las bedacht hij meteen dat het interessant zou zijn om de geslachten van de personages om te draaien. ‘Ik was toen in Den Haag Ondine aan het regisseren maar heb gespijbeld door bezig te gaan met Skylight. Ik ging de tekst vertalen om te kijken wat er zou gebeuren met deze genderwisseling. Het resultaat beviel me zeer, maar ik dacht meteen dat schrijver David Hare daar nooit mee akkoord zou gaan, maar dat lukte toch vrij snel. De grap was dat iets later het stuk in Londen opnieuw werd gespeeld en de recensent van The Guardian opmerkte dat het stuk aan belang zou winnen als de rol van Eva door een vrouw gespeeld zou worden. Maaike van Rijn heeft uiteindelijk het hele stuk vertaald. Ik vind mezelf als bewerker en vertaler best leuk, maar sommige passages waren te horkerig. Maaike heeft het zeer zorgvuldig en bekwaam gedaan, maar ik vond het te netjes en ben er toch weer aan gaan sleutelen omdat ik graag wat zand in de wielen wilde. De tekst was te wollig en te weinig van nu en ik heb het scherper willen maken. Tom heeft nu wat feminiene kantjes en ik vind dat de personages gevoeliger, minder clichématig en gelaagder zijn geworden.’ Door Corona ziet de wereld er anders uit. Ook in het theater. Om door mogelijke ziektes van acteurs de voorstelling toch te kunnen spelen zijn er twee verschillende bezettingen voor Skylight. De Man maakt het stuk met de ene cast, terwijl de andere cast meekijkt en later in repetities de interpretaties overneemt. ‘Het was echt een hele puzzel om een goed repetitieschema te maken, maar het is ook interessant om met verschillende mensen aan hetzelfde stuk te werken.’
-Tekst gaat door onder de foto-
‘Ik mis het acteren’
De Man is na zijn vertrek bij De Warme Winkel in 2016 uitgegroeid tot een veelgevraagd regisseur die de unieke positie verwierf om jaarlijks bij zowel Oostpool als Het Nationale Theater voorstellingen te maken. Hij kijkt met voldoening terug op zijn afgelopen jaren. ‘Ik heb nu bij Het Nationale Theater en Oostpool zeven voorstellingen gemaakt. De Wittgensteins is gesneuveld door Corona. Daar baalde ik enorm van omdat het een grote productie was samen met Nieuw Amsterdams Peil en Holland Festival als coproducent. De kans dat het ooit nog gespeeld gaat worden is klein omdat er zoveel mensen bij betrokken zijn en de agenda afstemming vrijwel onmogelijk is. In mijn tijd bij De Warme Winkel speelde ik veel, maar was ik ook maker en gaf les. Ik wilde mij meer toeleggen op regie en heb dat nu kunnen doen. Ik heb veel geleerd en mooie projecten gedaan, maar nu mis ik het acteren enorm.’
Eigen gezelschap, musical, rare dingen
In het verleden heeft De Man ook opera en jeugdvoorstellingen geregisseerd maar hij is enorm gretig en wil nog veel meer. ‘Ik heb eerder dit jaar met Waardenberg en De Jong aan hun 100 jaar Luxor gewerkt en we willen samen nog iets nieuws maken. Maar ik ben ook met een producent in gesprek over een musical. Het wordt heel groot, beginnend in DeLaMar en eindigen in Carré, maar ik kan er nog weinig over zeggen.’ Na Skylight gaat hij de nieuwe solo van Sadettin Kırmızıyüz afregisseren. ‘Daarna wil ik een half jaar nadenken over de toekomst. Ik ga in elk geval jaarlijks een grote voorstelling in Den Haag maken. Ik heb zin in rare dingen, misschien ook wel in het buitenland, maar zou ook wel een eigen gezelschap willen hebben. Ik hou er enorm van om samen met een goed stel mensen creatief bezig te zijn. Hoe en wat weet ik nog niet. Ik wil mezelf opnieuw uitvinden.’
Skylight door Toneelgroep Oostpool is te zien van 4 september t/m 12 december.
Cast 1: Marie Louise Stheins, Chiem Vreeken en Emma Buysse.
Cast 2: Carly Wijs, Thomas Höppener en Amy Rombout
Foto's: Bas de Brouwer