Don Pisarro uit Fidelio is een slechterik en dat is altijd leuk om te doen.

Bariton Bastiaan Everink: ‘Fidelio is in Duitsland ijzeren repertoire’

Bariton Bastiaan zingt vanaf 22 april bij de Nationale Reisopera in Fidelio van Beethoven. Fidelio is in Nederland niet zo’n bekende opera, maar in Duitsland hoort Fidelio toch heus wel bij het ijzeren repertoire, aldus Everink.

'Fidelio is bijzonder want het begint als een kleine kameropera en ontwikkelt zich dan heel erg als een groot romantisch werk en het eindigt min of meer als een oratorium. Met het koor erbij is het dan een zeer imposante opera geworden. De rol van Don Pisarro heb ik inmiddels wel vijftig keer gezongen. Een van de mooiste uitvoeringen was in Berlijn bij de Deutsche Oper waar ik jarenlang solist was. Maar ik wilde meer mijn eigen agenda bepalen dus na zes prachtige jaren werd ik freelancer.'

Everink heeft als marinier meegevochten in Irak tijdens de Eerste Golfoorlog. ‘Dat heeft weinig te maken met wat ik nu doe. Maar na die ervaring ging ik mezelf wel vragen stellen wat ik wilde met mijn leven. Omdat opera toch wel mijn grote liefde was ging ik naar het conservatorium, maar daar had ik toch een hele andere houding dan mijn medestudenten. Ik kon mij zelf veel makkelijker dan anderen een schop onder de kont geven. Wat me dus wel geholpen heeft in mijn ontwikkeling als zanger is conditie en discipline. Een operazanger kan niet zonder een flink uithoudingsvermogen. Ik zing zo’n vijftig avonden per jaar, maar ben voor een productie toch wel gauw zes weken aan het repeteren. Dat is vermoeiend.'

Soms moet Everink bij repetities ook erg lang wachten. 'Dan lees ik graag. Ik ben jaren geleden ecopsychologie gaan studeren en heb dus altijd wel wat te lezen bij me. We moeten beter luisteren naar de aarde. De gezondheid van de planeet hangt af van de gezondheid van het individu en omgekeerd. Als ecopsycholoog onderzoek ik de relatie tussen mens en natuur. Ik ben daardoor dichter bij me zelf gekomen, gezonder gaan eten en ook een betere zanger geworden.  Als ik niet hoef te repeteren werk ik aan het onderhoud van mijn stem. Dan zoek ik mijn vaste pianist op en ga ik vocalises doen, zingen zonder tekst. Dan maken we samen veel plezier. Ik probeer teksten uit, zoek naar andere klemtonen en andere kleuren. Heerlijk ontspannend.

Everink reist veel en dat is best vaak eenzaam. ‘Mijn laatste klus was in Bogota in Columbia. Erg leuk en zeker spannend, maar ik wil niet meer vliegen. Dus ik doe nu alleen nog maar Europa zodat ik per trein kan reizen. Ik vind het heerlijk om dan partituren door te nemen. Don Pisarro uit Fidelio is een slechterik en dat is altijd leuk om te doen. Hij heeft een groot geheim en daar wil hij van af, daar draait eigenlijk de hele opera om. Beethoven heeft er wel tien jaar aan gewerkt en er zijn drie verschillende versies. Het is geen Carmen, maar het is wel een machtig werk.’

 

Meer weten