3

Geduld oefenen bij nieuwe Jakop Ahlbom

Over het onvermogen van mensen om onderling te communiceren zijn al ontelbaar veel voorstellingen gemaakt. Het is ook het overheersende thema in de achtste voorstelling van visueel theatermaker Jakop Ahlbom. 

Het begint mooi en verstild als een vrouw uit de keuken komt en een simpel ontbijtje klaar zet aan de eettafel. Ze doet dat op een bijna serene wijze. Elders in de huiskamer is niemand. Later voegt zich een man bij haar, maar contact blijft uit. Dan komt een man thuis van kantoor, neemt aspirine, gaat zitten op de rand van het bed, rolt zorgvuldig zijn sokken op en gaat liggen. Zo komen er telkens nieuwe figuren de kamer binnen die na een kort ritueel weer verdwijnen totdat de vrouw weer haar ontbijtje maakt. Zo gaat dit geruime tijd door met telkens minimale bewegingsvariaties. Na een kwartier of drie van veelvuldige herhaling en zonder noemenswaardige spanningsopbouw slaat de verveling enigszins toe. De strak gestileerde bewegingschoreografie is mooi, maar ontbeert drama vanwege de wel erg lang opgerekte opbouw. Maar als de muziek van Leonard Lucieer van Alamo Race Track heftiger wordt, onttstaat een hoogst aantrekkelijke chaos. Juist omdat dan alle zeventien (!) personages de kleine ruimte bevolken, wekt deze scène veel bewondering. De beheersing van de spelers is adembenemend en het tumult is een lust voor het oog.

Als de rust is weergekeerd, lijkt alles weer hetzelfde. We zien dan nog wel een massa scène  die, hoewel technisch niet perfect, prachtig is om te zien. Daarna zijn de personages weer alleen met zich zelf. De eruptie heeft geen verandering teweeg gebracht en de personages hervinden hun alledaagse sleur. Met Het leven, een gebruiksaanwijzing laat Ahlbom zijn illusionisme dat in zijn sterke debuut Vielfalt uit 2006 en ook het prachtige Lebensraum  uit 2012 nog de toon zette, achterwege en concentreert zich puur op beweging.  Het levert een voorstelling op die absoluut  sterke momenten kent, waaronder ook twee ingetogen liedjes, maar met een knip van een kwartier aan zeggingskracht zou winnen.

Gezien 8 mei 2013 - Dansmakers aan het IJ, Amsterdam, daar nog t/m 26 mei. http://jakopahlbom.nl

Foto: Sanne Peper