3

Speelse Kiemkracht van Houten Huis, PeerGroup en Gouden Haas

Vanuit  het duin in Terschelling naar een bunker op Spitsbergen is slechts een kleine stap op Oerol.  Hier liggen twee miljoen bevroren plantenzaden opgeslagen. Die zijn bedoeld om de wereld te redden als er een ramp gebeurt en niemand meer te eten heeft. Dat is een mooi uitgangspunt voort een vrolijke 10+ voorstelling met een serieuze boodschap.
Deze wereldzaadbank bestaat echt en is een idee van de Amerikaan Gary Fowler. Het is een internationale genenbank waar alle soorten landbouwzaden die de wereld rijk is,bewaard worden. Het inspireerde regisseur Gienke Deuten en haar productiekern Gouden Haas. De voorstelling is een coproductie met de PeerGrouP en Het Houten Huis.

Oele bewaakt de bunker, daarbij geassisteerd door twee ijsberen. Als hij de tijd doodt met een kruiswoordpuzzel, krijgt hij op komische wijze hulp van drie prachtig vormgegeven zaden die van achter enkele kratten opduiken.  Even later krijgt Oele bezoek van een stel supermarktmedewerkers die te kampen hebben met lege schappen. Ze zijn uiteraard zeer geïnteresseerd in de voorraad die Oele moet bewaken.  Die zit verstopt achter een grote kluisdeur waarvan alleen Oele de code kent.

De bunker is vormgegeven als een grote schuilplaats met een enorme schutting. Die buitenwereld komt binnen via berichten op de radio waarin we vernemen dat overal ter wereld het waterpeil stijgt.  Zuid-Amerika is al ondergelopen en uiteindelijk moet Oele en ook de supermarktmedewerkers de bunker verlaten.  Dat is goed voor enkele hilarische scènes waarbij vooral de op het water deinende rubberboot een prachtig beeld oplevert. De dramaturgie is wat rommelig, maar het spelplezier en de beeldende kracht van de voorstelling is groot. Voor tienplussers is Kiemkracht een fascinerende ervaring met een thematiek die vooral hun generatie raakt.

Kiemkracht door Het Houten Huis/PeerGroup?Gouden Haas,gezien op 10 juni op Oerol, daar nog t/m  19 juni, ook nog op Over het IJ, Simmerdeis en Festival der Aa. www.hethoutenhuis.org/