4

Smaakvol uitgevoerde Cohen songs bij Avalanche Quartet

Dat het Avalanche Quartet niet zomaar een coverbandje is, wisten we al maar werd gisteravond in de Kleine Komedie nog eens onderstreept toen opeens Patrick Leonard op het podium verscheen. Hij schrijft songs met Leonard Cohen en produceerde zijn laatste twee albums. Hij werkte ook –echt waar- met Madonna en Michael Jackson. Geen kleine jongen dus. Gevraagd hoe het Cohen vergaat, vertelde hij dat binnen enkele maanden diens nieuwe cd verschijnt.

We hebben dan al twee uur kunnen genieten van de muziek van Cohen, uitgevoerd door een fraai uit de hand gelopen hobby van Nits-zanger Henk Hofstede. De populariteit van Cohen is de laatste jaren nog groter geworden dan die al was en de vraag naar concerten van het Avalanche Quartet steeg eveneens. De groep doet een uitgebreide theatertournee waarin zo nu en dan gasten verschijnen. Gisteravond waren dat naast Patrick Leonard ook Divya Boon en Fréderique Spigt die haar strot prachtig beheerst opengooide tijdens Almost Like the Blues, een nummer van Popular Problems uit 2014.

De wat klungelige presentatie van Hofstede is charmant en de verhalen over Hydra waar Cohen woonde zijn leuk, maar wat het kwartet toch vooral de moeite waard maakt is de fijne klankkleur en de liefdevolle uitvoeringen van Cohens repertoire. Hofstede blijft vaak trouw aan de oorspronkelijke nummers, maar doet gelukkig geen moeite Cohen te imiteren en blijft af van Halleluja. Het kwartet is vooral smaakvol en respectvol. Natuurlijk zingen ze bekende nummers als Take this Waltz, So long Marianne, Who by Fire en Bird on a wire, maar ook minder bekende songs komen langs zoals You know who I Am en In my secret Life.

Sinds I’m your man uit 1988 domineren keyboards het geluid op de platen van Cohen. Dat is niet altijd een feest en doet voor mij nog altijd afbreuk aan het luistergenot hoewel I’m your man wel degelijk een hoogtepunt in ’s mans oeuvre is. Maar het fijne van het Avalanche Quartett is dat het volledig akoestisch is. De gitaren van Henk Hofstede en Marjolein van der Klauw, de piano en accordeon van Pim Kops en die machtige contrabas van Arwen Linnemann zorgen voor een weldadig geluid dat de nieuwere songs van Cohen vaak meer recht doet dan die soms ronduit lelijke elektronica. Hofstede zingt de meeste nummers, maar Van der Klauw neemt soms ook de lead. Vaak wordt er vierstemming gezongen met prachtige koortjes en ook de achtergrondvocalen van de dames zijn prachtig uitgebalanceerd.

Avalanche Quartet, gezien op 10 januari 2016 in De Kleine Komedie in Amsterdam, tournee t/m 9 april