4

Prachtig théâtre noir in Orkaters Crazy love

Aan het eind zien we Burt en Linda dansen op het filmdoek. Op de vloer zien we Ria Marks en Titus Tiel Groenestege zwierig bewegen in dezelfde kleren. Film en theater wisselen elkaar geraffineerd af.

Crazy love is losjes gebaseerd op een waar gebeurd stormachtige liefdesverhaal in het New York van de jaren vijftig. Burt is obsessief in zijn liefde, maar Linda twijfelt. Dan blijkt Burt reeds getrouwd en slaat Linda een andere man aan de haak. Bij Burt slaan dan de stoppen door. Dit eenvoudig verhaaltje is prachtig vormgegeven in een even fraaie als bewonderenswaardige mix van film noir en theater. We zien het liefdesverhaal op film. De acteurs spelen mee of ze spelen wat na. Of zijn eventjes vertellers. Of stappen uit het verhaal om even later weer met een silhouet deel uit te maken van de film. Prachtig gedaan. De mix van film en theater vraagt om een zeer precieze timing en de twee spelers kunnen dat goed aan. Vooral Marks imponeert. Niet alleen met haar enorme lenigheid, maar ook met de vele gedaanten die ze aanneemt.

Marks en Tiel Groenestege zijn beiden al jarenlang uiterst actief als regisseur, maar treden nu voor het eerst sinds lang weer zelf samen op. Dertien jaar geleden schreef het duo op bescheiden wijze theatergeschiedenis met de trilogie Valse Wals-Bankstel-Zucht die in 2005 verfilmd is. Aanvankelijk zou Crazy love een lunchvoorstelling zijn bij het Amsterdamse Bellevue, maar door ziekte ging dat vorig jaar niet door. Voor de makers gaf dat meer vrijheid want het mocht nu dus langer dan een uur duren. Die vrijheid benutten de makers gretig, maar ze houden maat. De voorstelling is met tachtig minuten perfect op lengte en zakt nooit in. Ook dat is een groot  compliment. Paul van der Laan deed de eindregie en Pim Veulings hielp bij de choreografie. De spelers schreven zelf de tekst, maar beweging en beeld overheerst. Crazy love is een met veel liefde gemaakte theatervoorstelling, een oogstrelend feestje.

Crazy love van Orkater, gezien op 19 december in De Toneelschuur.  Van 22 december t/m 3 januari nog te zien in Theater Bellevue in Amsterdam.