Met regelmaat slaat de vlam in de pan tijdens Kinky boots. Foto: Roy Beusker
4

Kinky boots - De Graaf & Cornelissen Entertainment

Nadjim Severina is absolute ster in spetterende show

11 november in de Meervaart in Amsterdam

19 april 2020

‘Ik liet jou winnen omdat ik niet wilde dat de mensen op de werkvloer geen respect meer voor jou zouden hebben.’ Dat zegt Simon alias drag queen Lola tegen fabrieksarbeider Don die de avond ervoor in een bokswedstrijd beiden hun mannelijkheid wilden bewijzen. Het is een van de vele mooie momenten uit de zeer geslaagde musical Kinky boots.

Charlie (Jonathan Demoor) erft de bekendste schoenenfabriek van Engeland van zijn vader. Maar de zaken gaan niet zo best. Als Charlie de flamboyante Simon (Nadjim Severina) ontmoet die zich als drag queen Lola noemt, ontstaat het plan om sexy laarzen, kinky boots dus, te gaan produceren. Het wordt de redding van de fabriek. Maar dat gaat natuurlijk niet zomaar. Simon/Lola neemt zijn vrienden, allemaal drag queens, mee naar de fabriek en daar zetten ze de boel feestelijk op stelten. Sommige medewerkers van de ouderwetse fabriek moeten hier niets van hebben, zoals Don (Dennis Wilkens) die niet begrijpt dat Simon zich ondanks dat hij vrouwenkleren draagt, wel degelijk man voelt. Anderen zoals Lauren (Vajèn van den Bosch) vinden het prachtig.

Kinky boots is een schaamteloze feelgood musical met een fijn verhaal. Wees wie je wilt zijn is de zeker niet bijster originele boodschap in deze musical, maar de manier waarop het verteld wordt is bijzonder aantrekkelijk. Dat komt in belangrijke mate door Nadjim Severina die als een keizer het podium domineert. Severina was jarenlang te zien als Simba in The Lion King en volgde voor Kinky boots extra spellessen wat duidelijk zijn vruchten afwerpt. Ook in de dialogen is hij uiterst geloofwaardig en expressief. Als acteur, zanger en danser is hij de absolute ster van de show. Ook Vajèn van den Bosch die bij haar opkomst direct een open doekje kreeg tijdens de première, is sterk op dreef en schakelt moeiteloos. Jonathan Demoor heeft het soms moeilijk met zijn af en toe toch wat lullige personage van Charlie, maar naarmate de voorstelling vordert, groeit hij in zijn rol. Het ensemble zingt en danst mooi. Het  schraagt daarmee de voorstelling die op alle niveaus ijzersterk is. Ook de bijrollen, zoals die van Martine de Jager als naaister Trish, zijn uitstekend bezet. Met regelmaat slaat de vlam in de pan tijdens Kinky boots. Dat gebeurt voor het eerst als Severina met zijn gevolg de fabriek binnenstuift met een swingend dansnummer dat ook imponeert door de uitbundige kostumering en de pruiken. De opwinding golft door de zaal.

Harvey Fierstein schreef het script en is goed bekend met de wereld van drag queens. Hij was eerder betrokken bij La Cage aux Folles, Hairspray en Torch Song Trilogy. Martin Michel regisseerde flitsend en Jurrian van Dongen vertaalde op soepele wijze het script en de liedteksten. Het fraaie decor, ontworpen door Marjolein Ettema, kent veel changementen. De band onder leiding van Alberto Klein Goldewijk speelt swingend en samen met de zangers zorgt de disco-achtige muziek van Cyndi Lauper voor een spetterende, imponerende show die ook nog eens heel fraai oogt.