4

Dijkdrift, buitengewone opera van Silbersee en Calefax

De mannen ogen primitief en dat zijn ze ook. Ze geven zich regelmatig over aan de verboden masturbatio en worden dan hardhandig door anderen gecorrigeerd. Ze vormen een geïsoleerde gemeenschap op een fictief eiland dat voortdurend bedreigd wordt door het wassende water. En dus graven de mannen dijken. Ze geloven allen dat op een dag La Femina hen verlichting zal brengen in hun zware bestaan. Een aangespoelde jonge vrouw wordt dan ook vreugdevol ontvangen, maar als de dreiging van het water niet afneemt, keren de mannen zich tegen haar. Ze drinken haar bloed en nemen haar. Uiteindelijk voltrekt zich toch nog een wonder.

Het loodzware verhaal van Dijkdrift is doordesemd van religieuze thema’s als verlossing, schuld en boete. Toch is Dijkdrift op sommige momenten ook uitermate grappig. Het libretto van Jibbe Willems is geschreven in Batavialatina, een fantasietaal waarin Spaans, Italiaans en Nederlands te herkennen is. Naar het waarom van deze keuze –natuurlijk een eigen taal voor de eilanders, maar toch- blijft het wat gissen. De taal is grotendeels te volgen, maar soms ook niet en klinkt soms gewoon wat knullig. Maar daar staat veel tegenover. Heel veel. De locatie in de duinen op Oerol is prachtig. Het toneelbeeld waarin een houten kapel het speelvlak domineert is schitterend en de kleding, net als het decor ontworpen door Dieuweke van Reij, passen niet alleen goed bij de kleuren van het hout, maar ook bij het zand waarin de mannen dagelijks ploeteren in hun aardse bestaan.

De muziek van Raaf Hekkema van Calefax, naar Monteverdi’s Mariavespers, klinkt barok en eigentijds tegelijk met een fraaie hoofdrol voor de contrabasklarinet van Jelte Althuis. Heel bijzonder is dat alle spelers zowel mooi zingen, prachtig musiceren en ook nog eens sterk acteren. Een ongelooflijke prestatie van alle regisseur Annechien Koerselman en alle uitvoerenden. Dijkdrift is een buitengewoon originele operaproductie. Het is te hopen dat deze voorstelling die eerder op Festival de Karvaan te zien was, na Oerol volgend jaar ook nog op andere festivals geprogrammeerd gaat worden.

Dijkdrift door Calefax en Silbersee, gezien op Oerol op 12 juni, daar nog t/m 19 juni.